REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?

  • Autor: Urszula Tatur
  • 25 lip 2017 21:08
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?
Dan Cake
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?
Polski smak – tradycyjny czy nowoczesny?

Wraz z rozwojem gospodarczym i zmianami społecznymi modyfikacji uległy również nasze postawy dotyczące żywienia i żywności. Ewolucja upodobań kulinarnych i jednocześnie zachowań konsumenckich w branży spożywczej ciągle postępuje, jednak wciąż prym wiodą przyzwyczajenia utrwalone w dzieciństwie. Okazuje się, że Polacy w doborze menu to jednak tradycjonaliści.

REKLAMA

Zmiana przyzwyczajeń
W ciągu ostatnich lat Polacy zdecydowanie poszerzyli swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Częściej zwracamy uwagę na jakość produktów, dokładniej czytamy etykiety, sprawdzamy pochodzenie żywności. Wzrost świadomości konsumenckiej determinuje oczywiście decyzje zakupowe, jednak nie wpływa na zmianę gustów kulinarnych. Jak wynika z najnowszego raportu GfK „Polska na talerzu 2016” nadal najchętniej wybieramy dania typowo polskie, dopiero później włoskie i amerykańskie. I choć Polacy coraz częściej chodzą też do restauracji – o ponad 25% zwiększyła się liczba osób jedzących poza domem co najmniej raz w tygodniu – ciągle jednak ponad połowa z nas jada w lokalach oferujących kuchnię polską. Znaczny wzrost odnotowały również restauracje proponujące kuchnie regionalne. To kolejny dowód na to, że jesteśmy silnie przywiązani do tradycji, także na talerzu.

Smaki dzieciństwa
Większość z nas z sentymentem wspomina ulubione dania przygotowywane przez nasze mamy i babcie – pamięć o słodkich wypiekach wzbudza w nas chęć powrotu do tamtych smaków. Jednym z takich wyrobów jest ciasto drożdżowe, mocno zakorzenione w polskiej tradycji kulinarnej, serowowane nie tylko od święta, ale i na co dzień. Smak świeżo wypieczonej drożdżówki popijanej mlekiem lub kakao dla wielu stanowi jedno z najpiękniejszych wspomnień z dzieciństwa. – Podążając za wymaganiami i preferencjami polskich konsumentów, zdecydowaliśmy, że ciasta drożdżowe stanowić będą bardzo mocny punkt w naszej ofercie – mówi Wiktor Kowalski, ekspert Dan Cake. – Te produkty niezmiennie cieszą się ogromną popularnością. Jak wynika z badań GFK wartość rynku ciast i wyrobów cukierniczych stale rośnie. W ostatnim roku znaczny wzrost, bo o ponad 7% odnotowano także w kategorii pakowanych produktów piekarniczych . Zdecydowaliśmy się więc uruchomić kolejną linię produkcyjną do ciast drożdżowych. W ofercie Dan Cake znajdziemy więc najbardziej klasyczne ciasto drożdżowe z kruszonką – takie, jakie pamiętamy z kuchni naszej babci, a także ciasto drożdżowe z nadzieniem serowym czy kakaowym. Warto podkreślić, że zdobywają one także uznanie na rynkach zagranicznych – dodaje ekspert Dan Cake.

Nowe trendy
Od czasów wydanej w XVII wieku pierwszej polskiej książki kucharskiej nasze zwyczaje dotyczące spożywania i samego przyrządzania posiłków diametralnie się zmieniły. Jednak obecnie wciąż ponad połowa Polaków wybiera przede wszystkim smaki tradycyjne, często charakterystyczne dla konkretnego regionu. Jak wynika z badań w dalszym ciągu mniejszość z nas lubi eksperymenty kulinarne – zarówno we własnym domu, jak i w przypadku wyboru profilu restauracji. Branża spożywcza i gastronomiczna rozwijają się bardzo dynamicznie. Mobilizuje to zarówno producentów żywności, jak i restauratorów do działań pozwalających sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów, a tym samym do nowoczesnego i wpisującego się w aktualne tredny podejścia. Nie tylko w kwestii dostosowania swoich produktów do preferencji smakowych, ale też do samej technologii produkcji. – Jedną z kluczowych idei wpisujących się w ten trend i przyświecających producentom żywności jest idea czystej etykiety – Clean Label. Wraz ze wzrostem świadomości konsumenckiej coraz więcej producentów stosuje składniki najwyższej jakości i jednocześnie rezygnuje ze sztucznych dodatków. Jasna i przejrzysta informacja na temat składu na etykiecie to dzisiaj podstawa w rynkowej walce o klienta i wyraz nowoczesnego podejścia w zarządzaniu produktem – przekonuje Wiktor Kowalski, ekspert Dan Cake.




Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

OSTATNIO KOMENTOWANE

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA