Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Jak właściwie zadbać o zdrowie seniora?

  • Autor: Redakcja
  • 27 paź 2018 10:14
Jak właściwie zadbać o zdrowie seniora?
Jak właściwie zadbać o zdrowie seniora?

Osoby w wieku 60 lat i więcej, obecnie stanowią ponad 22% społeczeństwa – wynika z danych GUS . Biorąc pod uwagę fakt, że wzrastający wiek wiąże się ze zwiększeniem podatności na choroby i umieralności, zastosowanie wszelkich metod mających na celu wspieranie postaw zdrowotnych, tj. zbilansowana dieta, umiarkowana aktywność, czy stosowanie odpowiednich probiotyków, jest bardzo istotne. Doskonałą okazją do nagłaśniania takich działań jest Ogólnopolski Dzień Seniora, który będziemy obchodzili już 14 listopada.

REKLAMA

Zgodnie z raportem Głównego Urzędu Statystycznego przewiduje się, że osoby w wieku podeszłym, do 2050 roku będą stanowiły już ponad 40% społeczeństwa. Od roku 1992 obserwuje się dynamiczny wzrost długości życia Polaków. Rozwój medycyny, a także większa troska o higienę życia spowodowały, że na przestrzeni lat 1991 - 2014 przeciętny czas trwania życia mężczyzn wzrósł o 7,9 lat a kobiet o 6,5 lat.
Dieta, ruch i zdrowe jelita
Zgodnie z piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opracowaną specjalnie dla osób starszych, dieta i umiarkowana aktywność fizyczna stanowią podstawowe elementy zdrowego stylu życia. Mają one na celu zmniejszenie chorobowości w wieku podeszłym, a także wydłużenie długości życia człowieka . Co więcej, zdaniem Instytutu Żywności i Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety. Są one źródłem cennych składników odżywczych takich jak: witaminy, składniki mineralne, błonnik, a także substancje o potencjale antyoksydacyjnym. W odpowiednich proporcjach istotnie zmniejszają zachorowalność na choroby cywilizacyjne m. in.: choroby układu krążenia, cukrzyca, nowotwory, a także mają zdolność do wydłużania długości życia człowieka.
Za spożywaniem warzyw i owoców przemawia także ich zdolność do wspierania rozwoju prawidłowej mikrobioty jelitowej. Obecny w nich błonnik, a dokładniej jego frakcje poli- i oligosacharydowe np. inulina stanowią pożywkę dla bakterii bytujących w jelicie. Dzięki temu umożliwiają im wzrost i rozwój.
Odpowiednia mikrobiota jelit zmniejsza stan zapalny, a dzięki temu ogranicza alergie i nietolerancje pokarmowe. Dlatego tak istotna jest suplementacja odpowiednio dobranymi szczepami bakterii, która umożliwia zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia, poprzez ograniczenie wchłaniania cholesterolu całkowitego, frakcji LDL (tzw. „zły cholesterol”) i trójglicerydów. W ostatnich badaniach wskazuje się także, że zastosowanie probiotyków zmniejsza ryzyko depresji i zaburzeń poznawczych – wyjaśnia Katarzyna Stachurska, dietetyk
W jaki sposób seniorzy mogą wspierać mikrobiotę jelitową?
Żywność naturalnie obfita w probiotyki to fermentowane produkty mleczne takie jak: kefir czy mleko acidofilne, a także warzywa kiszone np. ogórki. Oprócz żywości zawierającej probiotyki, ważne jest także spożywanie prebiotyków, czyli produktów zawierających wspomniany wcześniej błonnik pokarmowy np. inulinę. Szczególnie obfite źródła inuliny to warzywa takie jak: szparagi, karczochy, por, cebula, czosnek i cykoria.
Niestety, bardzo często sama dieta bogata w kiszonki nie wystarczy. Seniorzy, któr+zy cierpią na przewlekłe choroby jelit, tj. wrzodziejące zapalenie jelita grubego czy zespół jelita drażliwego, powinni dodatkowo suplementować probiotyki, najlepiej o udokumentowanym działaniu. Bardzo ważne jest, aby osoby starsze, borykające się z problemami układu pokarmowego, zawsze konsultowały wybór probiotyku z lekarzem lub dietetykiem, który dobierze odpowiedni preparat zawierający szczep, posiadający określone właściwości dla danego schorzenia.
Troska o mikrobiotę stanowi holistyczną opiekę nad seniorem. Bakterie jelitowe biorące udział w syntezie witamin z grupy B zapobiegają ich niedoborom, dzięki czemu zmniejszają ryzyko zaburzeń układu nerwowego takich jak np. otępienie. Szczepy probiotyczne mogą być także pomocne w zapobieganiu i wspomaganiu leczenia osteoporozy. Dzięki temu, że ułatwiają trawienie laktozy, umożliwiają spożywanie nabiału, który jest szczególnie cennym źródłem wapnia.
W przypadku osób starszych ważna jest również funkcja immunomodulująca probiotyków. W wieku podeszłym dochodzi do zmniejszenia wydolności układu odpornościowego. Zgodnie z wynikami badań zastosowanie odpowiednich kultur bakterii obniża stan zapalny, ogranicza przepuszczalność bariery jelitowej i usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego.
Prawidłowe funkcjonowanie jelit a równowaga umysłu w wieku podeszłym
Probiotyki są skutecznym narzędziem we wzmacnianiu nie tylko ciała, ale także duszy i umysłu. Okazuje się, że ich suplementacja, a także zdrowy styl życia, tzn. odpowiednia dieta i bycie aktywnym, są powiązane z rzadszym występowaniem depresji. Z racji wieku seniorzy są także szczególnie narażeni na wystąpienie chorób neurodegeneracyjnych. Obniżając stan zapalny i stres oksydacyjny, a także zapobiegając spadkowi neurotransmiterów, probiotyki mogą zapobiec chorobom układu nerwowego lub zmniejszyć odczuwane objawy.
Warto wspomnieć także o pozytywnym oddziaływaniu preparatów probiotycznych na samopoczucie. Okazuje się, że jelita wpływają na stan całego organizmu człowieka, na zachowanie i emocje, a także na występowanie różnego rodzaju zaburzeń psychicznych, głównie lękowych i depresyjnych. W samych tylko jelitach znajduje się 100 mln komórek nerwowych, których działanie wpływa na nasz nastrój i odgrywa niemałą rolę przy zachorowaniach na depresję czy chorobę Alzheimera .

REKLAMA


REKLAMA

OSTATNIO KOMENTOWANE

REKLAMA