Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Czym smarować pieczywo?

  • Autor: Urszula Tatur
  • 23 lis 2017 07:25
Czym smarować pieczywo?
Czym smarować pieczywo?
Czym smarować pieczywo?
Czym smarować pieczywo?

Możliwości w zakresie smarowania pieczywa jest wiele: tłuszcze, pasty warzywne, serki śniadaniowe. Ponad 83% Polaków deklaruje jednak, że do smarowania pieczywa wybiera produkty tłuszczowe, takie jak: masło, miękka margaryna lub miks tłuszczowy. Wraz
z ekspertami kampanii „Poznaj się na tłuszczach” przyglądamy się tym produktom bliżej
i odpowiadamy na pytanie – czy ich wybór może mieć wpływ na zdrowie?

REKLAMA

Podstawą śniadania i kolacji wielu Polaków jest pieczywo posmarowane tłuszczem. Dodaje on kanapkom smaku i wzbogaca dietę w niezbędne dla organizmu kwasy tłuszczowe. Aby dostarczyć je swojemu organizmowi w odpowiednich proporcjach, przy wyborze smarowidła do kanapek należy:
• Sprawdzać zawartość tłuszczu i poszczególnych kwasów tłuszczowych w produkcie do smarowania pieczywa.
• Przyjrzeć się swojej diecie i sprawdzić czy nie spożywamy zbyt wielu nasyconych kwasów tłuszczowych.
Rekomendacje w zakresie spożycia tłuszczu wskazują jednoznacznie: ilość tłuszczu w codziennej diecie dzieci do 3-ciego roku życia nie powinna przekraczać 40% energii z diety, a u pozostałych osób 30-35% energii dostarczanej wraz z pożywieniem. Korzystnie dla zdrowia jest przede wszystkim zadbać
o odpowiednie proporcje kwasów tłuszczowych w diecie i zastępować tłuszcze zwierzęce tłuszczami roślinnymi. Spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych powinno być tak niskie, jak to tylko jest możliwe – to opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności – ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, prof. dr hab. Krzysztof Krygier z Zakładu Technologii Tłuszczów i Koncentratów Żywności SGGW.
Masło
Masło, masło extra czy masło delikatesowe zgodnie z prawem nie może zawierać mniej niż 80% tłuszczu mlecznego. To oznacza, że w składzie masła przeważają tłuszcze nasycone – stanowią one aż 68% jego zawartości. Nadmierne spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych podwyższa stężenie trójglicerydów
i cholesterolu LDL we krwi, a zatem niekorzystnie wpływa na zdrowie i kondycję serca. Masło jest jednak źródłem korzystnych dla zdrowia witamin A i D.
Spożywanie masła jest zalecane w diecie osób cierpiących na schorzenia związanie z niedożywieniem
i zaburzeniami trawienia, a także w diecie dzieci do 3. roku życia. Ze względu na wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych nie jest to produkt dla osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi oraz chorobami sercowo-naczyniowymi. Jednak masło powinny spożywać z umiarem także osoby zdrowe, które spożywają dużo produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak tłuste mięso, wędliny, sery
i produkty mleczne. Aby nie przekroczyć rekomendowanych ilości tłuszczów nasyconych, warto sięgać po produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe - dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dietetyk mgr Jadwiga Przybyłowska.
Miękka Margaryna
Według badań, spośród dostępnych na polskim rynku tłuszczów do smarowania pieczywa, najkorzystniejszy dla zdrowia profil kwasów tłuszczowych mają miękkie margaryny kubkowe. Zawierają najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, najmniej nasyconych i praktycznie nie zawierają izomerów trans . Dzieje się tak dlatego, że współczesna miękka margaryna może zawierać nawet 80% płynnych olejów roślinnych. Margaryny z natury zawierają witaminę E i są obowiązkowo wzbogacane w witaminę
A i D.
Rekomendacje żywieniowe na świecie mówią o wartości zastępowania w diecie źródeł tłuszczów nasyconych na nienasycone, wiele z nich stawia w tym miejscu margaryny na równi z olejami roślinnymi. Na przykład holenderskie normy żywienia, wyraźnie wspominają o miękkich margarynach kubkowych, jako żywności, która ma pozytywny wpływ na zdrowie. Skład kwasów tłuszczowych w margarynie ma korzystniejszy wpływ na zdrowie niż nasycone kwasy tłuszczowe obecne głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. Z tego powodu miękką margarynę kubkową zalecają także American Heart Associacion (AHA) czy American Diabetes Associacion – tłumaczy ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, prof. dr hab. Krzysztof Krygier z Zakładu Technologii Tłuszczów i Koncentratów Żywności SGGW.
Konsumenci mają do wyboru bardzo szeroką gamę miękkich margaryn kubkowych, w tym:
• Margaryny miękkie o wysokiej zawartości tłuszczu nawet do 80%, a także o obniżonej zawartości tłuszczu, dzięki czemu mogą sięgać po nie osoby, które chcą obniżyć ryzyko nadwagi.
• Margaryny funkcjonalne, o potwierdzonym korzystnym wpływie na zdrowie. Są wzbogacane w kwasy tłuszczowe DHA, które pozytywnie wpływają na zdrowie układu nerwowego, a także sterole i stanole roślinne obniżające poziom cholesterolu, kwasy tłuszczowe omega-3, a nawet potas - dobrze działające na kondycję serca.
• Margaryny o zawartości do kilku procent tłuszczu mlecznego i takie, które nie zawierają go w ogóle. Pierwsze to rozwiązanie dla osób, które lubią śmietankowy aromat, drugie są bezpiecznym rozwiązaniem dla osób z alergią na białko mleczne.
Miksy tłuszczowe
Walory smakowe i zdrowotne miękkiej margaryny i masła łączą miksy tłuszczowe. Zawierają one od 10 do 80% tłuszczu mlecznego i olejów roślinnych. Te o większej zawartości olejów roślinnych można znaleźć na półce obok margaryn kubkowych. Te o wyższej zawartości tłuszczów mlecznych obok masła pod nazwą: tłuszcz do smarowania pieczywa, smaczny śmietankowy, osełka śniadaniowa czy śmietankowa.
Miksy tłuszczowe zawierają mniejszą od masła ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich stosowanie jest więc bliższe zaleceniom żywieniowym i pomaga skorygować błędy w zakresie nadmiernego spożycia tłuszczów nasyconych i całkowitej ilości tłuszczu. Warto jednak czytać ich etykiety pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych i wybierać te, w których jest mniej nasyconych kwasów tłuszczowych. Ostateczny wybór zawsze należy jednak do konsumenta – dodaje dietetyk mgr Jadwiga Przybyłowska.




Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

OSTATNIO KOMENTOWANE

REKLAMA